Hundförsäkring

I Sverige finns fler än 860 000 registrerade hundar och en majoritet av dessa är skyddade av en hundförsäkring, vilket även är en av de vanligaste djurförsäkringarna. Dock saknar fler än 175 000 hundar helt en försäkring och många fler än så har ett begränsat och eventuellt otillräckligt försäkringsskydd. När hundar blir sjuka eller drabbas av olyckor som kräver kostsam veterinärvård så kan det därför leda till att ägarna blir skuldsatta eller t.o.m. tvingas avliva hunden då de inte har möjlighet att bekosta vården.

Det är därför viktigt att du som hundägare säkerställer att du alltid har en tillfredsställande försäkring för din hund, anpassad efter dina individuella förutsättningar och hundens behov.

Viktigt att tänka på

Om du ska köpa en hundvalp så bör du redan på förhand jämföra olika försäkringar och villkor och teckna en hundförsäkring som gäller redan från dagen som du hämtar hunden. Vanligtvis kan du få bäst villkor och skydd om du försäkrar hundvalpen innan den har hunnit fylla 4 månader.

Om du istället ska köpa en äldre hund så kan du eventuellt ta över en befintlig försäkring från den föregående ägaren. I annat fall så bör du kontrollera villkoren med respektive försäkringsbolag. Beroende på hundens ålder och eventuella sjukdomshistorik så villkoren och kostnaderna variera mellan olika försäkringar och bolag.

När du ska jämföra hundförsäkringar så bör du alltid tänka på följande saker:

• Vilka är de vanligt förekommande sjukdomarna för hundrasen och täcker försäkringsbolaget dessa?
  • Vad är priset för försäkringen inklusive självrisken och hur högt är då försäkringsbeloppet?
  • Vad finns det för tilläggsförsäkringar, vad täcker dessa och till vilken kostnad?

Jämför hundförsäkringar

Följande svenska försäkringsbolag erbjuder i dagsläget försäkringar för hundar. Besök deras respektive webbplats för att beräkna kostnaden för en försäkring för just din hund.

Kom ihåg att du alltid har ångerrätt på normalt 14 dagar efter att du har tecknat en hundförsäkring.

#FörsäkringsbolagFörsäkringsbeloppFast självriskRörlig självriskPrisÖvriga villkor
1.Moderna Försäkringar30.000 - 90.000 kr1.500 kr15-25%Individuellt prisSe avtalsvillkor
2.Svedea25.000 - 75.000 krFlexibelFlexibelIndividuellt prisSe avtalsvillkor
3.ICA Försäkring30.000 - 60.000 kr2.000 - 3.000 kr15-25%Individuellt prisSe avtalsvillkor
4.Sveland20.000 - 100.000 kr1.600 - 2.500 kr15-25%Individuellt prisSe avtalsvillkor
5.Dina Försäkringar25.000 - 50.000 kr2.000 kr20%Individuellt prisSe avtalsvillkor
6.Folksam25.000 - 75.000 kr1.8000 - 3.000 kr20%Individuellt prisSe avtalsvillkor
7.Agria30.000 - 120.000 kr1.200 - 5.000 kr15-25%Individuellt prisSe avtalsvillkor
8.If30.000 kr2.500 - 4.000 kr20%Individuellt prisSe avtalsvillkor

Rankingen är baserad på populariteten hos Konsumentservice besökare.

Frågor och svar

Vilka svenska försäkringsbolag försäkrar hundar?Hundförsäkring

Folksam, Agria, If, Sveland, Svedea, ICA Försäkring, TryggHansa, Moderna Försäkringar och Dina Försäkringar är några av de större försäkringsbolagen som erbjuder hundförsäkringar.

Vad kostar en hundförsäkring?

Priset för att försäkra en hund kan variera kraftigt beroende på t.ex, hundens ålder, ras, eventuella medfödda problem, sjukdomshistorik och var du är bosatt. Även faktorer som försäkringsbeloppet och självrisken spelar in. En hundförsäkring kan därför kosta så lite som 1.000 kr per år och så mycket som 10.000 kr (eller mer) för samma period. Det är därför viktigt att du jämför olika försäkringar och försäkringsvillkor innan du tecknar en försäkring.

Vilken hundförsäkring är bäst?

Det beror dels på dina individuella förutsättningar som ekonomiska resurser och risktolerans samt hundens ras, individuella historik med mera. Jämför villkor för att se vilket bolag och vilken försäkring som passar just dig och din hund allra bäst.

Vad ersätter en hundförsäkring?

Det varierar kraftigt mellan olika försäkringar och försäkringsbolag. Kontrollera noggrant uppgifterna vid ansökan och tecknande av en försäkring.

Vad finns det för tilläggsförsäkringar?

Det finns många olika tilläggsförsäkringar och utbudet varierar mellan olika försäkringsbolag.  Exempel på tillägg kan vara för t.ex. medicin, rehabilitering efter sjukdom eller skada och eventuell inackordering på hundpensionat. Det finns flockförsäkring, dolda felförsäkring, jakthundsförsäkring, jaktlagsförsäkring, olycksfallsförsäkring, valpkullsförsäkring och mer.

Hur fungerar försäkringen vid ett ägarbyte?

Försäkringar för hundar kan normalt överföras från en ägare till en annan. Det är viktigt att du kommunicerar med den förra ägaren och det aktuella försäkringsbolaget så att hundens försäkringsskydd inte råkar utgå av misstag. Om en ny försäkring måste tecknas så kan det innebära att villkoren och skyddet blir sämre och att kostnaden blir högre.

Vilka är Sveriges vanligaste hundraser?

De 100 mest populära hundraserna i Sverige 2017 är följande (sorterade efter antal registrerade hundar):

Schäfer, Labrador Retriever, Golden Retriever, Jack Russell Terrier, Jämthund, Rottweiler, Border Collie, Chihuahua (Korthårig), Cocker Spaniel, Cavalier King Charles Spaniel, Chihuahua (Långhårig), Pudel (Dvärg), Shetland Sheepdog, American Staffordshire Terrier, Tax, Engelsk Springer Spaniel, Fransk Bulldogg, Flatcoated Retriever, Dansk-Svensk Gårdshund, Norsk Älghund (Grå), Chinese Crested Dog, Papillon, Yorkshireterrier, Drever och Bichon Havanais.

Shih Tzu, Staffordshire Bullterrier, Borderterrier, Tax (Strävhårig,  normalstor), Wachtelhund, Mops, Boxer, Pudel (Stor), Siberian Husky, Berner Sennenhund, Bichon Frisé, Pudel (Mellan), Lagotto Romagnolo, Finsk Lapphund, Irish Softcoated Wheaten Terrier, Collie (Långhårig), Dvärgschnauzer (Peppar & Salt), Dvärgpinscher, Nova Scotia Duck Tolling Retriever, Cairnterrier, Rhodesian Ridgeback, Hamiltonströvare, Dvärgschnauzer (Svart), Finsk Stövare, Tibetansk Spaniel och Dvärgschnauzer (Svart/Silver).

Whippet, Beagle, Irländsk Röd Setter, Australian Shepherd, Welsh Springer Spaniel, West Highland White Terrier, Leonberger, Samojedhund, Amerikansk Cocker Spaniel, Dobermann, Grand Danois, Finsk Spets, Dalmatiner, Japansk Spets, Korthårig Vorsteh, Lhasa Apso, Pomeranian, Petit Basset Griffon Vendéen, Strävhårig Vorsteh, Tysk jaktterrier, Tax (Korthårig Normalstor), Bearded Collie, Parson Russell Terrier, Statistik Hundregistret och Pudel (Toy).

Västgötaspets, Malteser, Portugisisk Vattenhund, Östsibirisk Laika, Engelsk Setter, Belgisk Vallhund/ Malinois, Riesenschnauzer (Svart), Engelsk Bulldogg, Kleiner Münsterländer, Norrbottenspets, Tysk Spets/Mittelspitz, Tax (Långhårig Dvärg), Cane Corso, Tibetansk Terrier, Belgisk Vallhund / Tervueren, Coton de tuléar, Eurasier, Hovawart, Newfoundlandshund, Greyhound, Perro de Agua Español, Schnauzer (Peppar/Salt), Släthårig Foxterrier och slutligen Pointer.

Utöver dessa hundraser finns ytterligare 241  raser registrerade samt över 23 000 hundar som klassificerats som blandraser. Dessutom finns mer än 16 000 hundar registrerade utan ras.

Referenser

1. ”Statistik ur hundregistret”. Jordbruksverket.

Om du har några frågor om en enskild hundförsäkring så bör du kontakta det aktuella försäkringsbolaget via kontaktuppgifterna på deras webbplats.

Hittade du informationen som du letade efter?

Betygsätt gärna informationen på sidan på en skala från 1 (inte bra) till 5 (mycket bra).

Hundförsäkring
Genomsnitt 4.2 (83.16%) baserat på 19 betyg